WANDELOGIE WERKT VERFRISSEND IN DE NATUUR 

Er is altijd een richting naar de oplossing
Er is altijd een richting naar de oplossing

Je stress verminderen met wandelgesprekken en natural skills psychologie

Als expert in ontstressen werk ik met ontstressende gesprekken tijdens een wandeling in de vrije natuur, vaak in het bos achter mijn huis. Het begrip ''Wandelogie'' is bij mij ontstaan uit vanuit mijn beroep als agoog-GGZ en mijn hobby wandelen in de natuur. 

Ik coach mensen die last hebben van stress op het werk en thuis. Er komen mensen wandelen die tegen een burn-out aanlopen, die moeite hebben met grenzen aangeven, die meer inzicht willen in hun gedrag en willen inzien waardoor ze over hun energie grenzen gaan.

Het voordeel van wandelen

Als je wandelt in de natuur maakt je lichaam endorfine en serotonine aan, stofjes die zorgen voor een gevoel van geluk. Alleen al de links-rechts-beweging doet iets met de hersenen en dat zorgt voor een effect dat is te vergelijken met de therapeutische behandelmethode EMDR die met name wordt toegepast bij mensen met trauma. Loop je zorgen uit je lijf. 

Het voordeel van in de natuur zijn

De natuur is enorm rustgevend. Buiten zijn zorgt ervoor dat je helemaal los bent van de dagelijkse beslommeringen. De grootsheid van de natuur ervaren relativeert bovendien: de eindeloze blauwe hemel of grote bomen die er veel langer staan en er nog veel langer zullen staan dan wij leven. Er zijn talloze onderzoeken die aantonen dat de stofjes die bomen uitscheiden, Phytoncides, goed zijn voor onze gezondheid omdat ze de stresshormonen en de bloeddruk verlagen."

Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt steeds weer: wandelen zorgt voor ontspanning en is goed voor ons welzijn. Niet voor niets zijn er steeds meer wandelcoaches in Nederland te vinden. Hoe werkt dit precies en wat zijn de voordelen van wandelen?

De wind door de haren, frisse lucht in de longen en genieten van een mooie route en natuur: wandelen is leuk, goed voor de conditie en gezondheid. Daarnaast brengt wandelen ons naar buiten en groen doet goed. Onderzoek uit 2016 toont aan dat regelmatig in de natuur vertoeven goed is voor de gezondheid en onze hersenen. Wandelen heeft ook een positief effect op het gemoed: onderzoek uit 2016 toont aan dat na slechts 12 minuten wandelen we al een beter humeur hebben, meer focus en veerkracht en meer zelfvertrouwen. Maar wist je dat wandelen ook therapeutisch kan werken? 

Dit is de waardering van 100 wandelklanten.

Wil je een wandelgesprek in het groen van Boswachterij Dorst, neem dan contact op.

Waarom is het makkelijker om een goed gesprek te voeren tijdens het wandelen?

Merk jij ook dat je tijdens een wandeling betere gesprekken voert, je makkelijker je gevoelens kunt verwoorden, sneller herinneringen ophaalt en je comfortabeler voelt om de diepte in te gaan? Dat is geen toeval. Er zijn namelijk een redenen waarom een goed gesprek makkelijker te voeren is tijdens het wandelen.

Zit je ergens mee? Spreek het dan eens uit tijdens een wandeling in plaats van met iemand om de tafel te zitten.

Een goed gesprek is makkelijker tijdens het wandelen

Wandelen heeft een hoop gezondheidsvoordelen, maar ook voor het voeren van een goed gesprek is het verstandig om eens vaker een ommetje te maken. Neurowetenschapper Shane O'Mara legt uit dat dat komt omdat onze zintuigen worden versterkt tijdens het lopen. Zo gaat je gezichtsscherpte omhoog en is je gehoor ook beter. Dat is in eerste instantie om ons te beschermen tegen gevaar, maar die alertheid resulteert er ook in dat er delen in je hersenen waakzamer zijn waardoor je makkelijker tot gespreksonderwerpen komt. Dingen die eerder nog net onder je bewustzijnsniveau zaten, borrelen tijdens het wandelen volgens O'Mara makkelijker op. En doordat je gehoor aanscherpt, is het ook makkelijker om naar je gesprekspartner te luisteren. Dat maakt het fijner om gesprekken te voeren.

Minder spanning

Ook blijkt uit onderzoek dat wandelen in de natuur de activiteit in de subgenuale prefrontale cortex kan verminderen. Dat is het deel van je hersenen dat onder andere verantwoordelijk is voor negatieve gedachtes.  Wanneer dit deel van je hersenen meer tot rust komt, je situaties en problemen eerder kunt verwerken en minder snel verstrikt raakt in negativiteit. Dit maakt spanningen makkelijker los, stimuleert nieuwe manieren van denken, gedachtes en idee├źn en zorgt dat je actiever deelneemt in het gesprek.

Betere verbinding met je verleden

Verder kan wandelen langzaam en voorzichtig veel dingen naar boven halen, zoals herinneringen van vroeger. Door te wandelen kunnen gedachtes en verhalen op verschillende manieren naar boven komen die minder lineair of gestructureerd zijn. Dit kan voor onverwachte en interessante gesprekken zorgen met je wandelpartner.

Meer rust tijdens het wandelen

Daarnaast helpt wandelen om je tijdens een gesprek meer ontspannen te voelen. Zeker als je een moeilijk gesprek moet voeren, kan het dus prettig zijn om een stukje te wandelen terwijl je praat. Het is daarbij belangrijk om dit wel in een omgeving te doen waar je je veilig voelt. Dit zorgt er voor volgens Dane McCarrick, docent psychologie aan de Leeds Trinity University, namelijk voor dat je lichaam van 'vecht- of vlucht'-modus naar 'rust en verwerking'-modus omschakelt. Hierdoor helpt een wandeling in een vertrouwde omgeving je om te kalmeren.

Minder oogcontact

Als laatste is het voor sommige mensen ook makkelijker om een goed of moeilijk gesprek te voeren tijdens het wandelen doordat je minder oogcontact hoeft te maken, dan wanneer je tegenover iemand aan tafel zit. Veel mensen kijken bij een lastig onderwerp bijvoorbeeld liever naar de grond of in de verte. Tijdens een wandeling valt dat minder op, dan wanneer je recht tegenover iemand zit. Daardoor kan de sfeer tijdens het wandelen meer ontspannen zijn en durf je misschien meer onderwerpen aan te kaarten. Zeker als je last hebt van sociale angst kan een gesprek wandelend voeren ontzettend prettig zijn.


Wat gaat het mij kosten?

Ik stel voor dat we even niet over geld praten, daar gaat het mij niet om. Jij bent belangrijk en je wilt van je probleem verlost worden. Dat heeft nu prioriteit bij jou. Daarom stel ik voor eerst een boswandeling ter kennismaking te hebben met mij. Daarna kunnen we bespreken of we met elkaar verder kunnen.

Maak hier je afspraak voor een wandelgesprek met mij ter kennismaking. 

Meestal is vergoeding via de werkgever bespreekbaar.

Connectie, vrijheid, geluk, gezondheid, vrede en comfort. Je hebt een goed leven als je deze kwaliteiten weet te borgen. De vraag is: hoe doe je dat? Door op zoveel mogelijk vlakken met de natuur te leren samenwerken.

Maak ook eens een mooie wandeling en heb een goed gesprek in de natuur in de buurt van je verblijf in een natuurhuisje. Boek hier je wandelweekendje of wandelvakantie om eens heerlijk te ontspannen.