Recept 1. WANDELOGIE BIJ WERKSTRESS EN BURNOUT

Stap- voor - stap - in de natuur fysiek en mentaal herstel.

Steeds meer coaches kiezen ervoor om naar buiten te gaan met hun cliënten. Dit wordt vaak wandelcoaching of natuurcoaching genoemd. Of outdoor coaching. Ik noem het Wandelogie.

Wandelogie is een psychologisch wandelgesprek in de natuur met een professional, wat veel dieper gaat dan alleen een wandeling voor je ontspanning. Het psychologisch gesprek erbij brengt je dichter bij je ''natural skills''.  

Bij natuurcoaching maken we veelvuldig gebruik van metaforen en symboliek. Symbolen kunnen je helpen buiten je eigen kaders te denken. Een symbool plaatst de situatie buiten jezelf, waardoor je er gemakkelijker van een afstand naar kan kijken. Door vervolgens het symbool nauwkeurig te bestuderen en er vragen over te stellen, leg je weer de verbinding naar binnen, daar waar gevoel en inzicht te vinden zijn. 

Je zult merken dat door het werken met symbolen het proces van inzicht vrijwel onmiddellijk in een stroomversnelling komt. Door met symbolen te werken, maak je de inzichten ook visueel. Dit biedt een diepe verankering van het geleerde. 

Bewegen (bij voorkeur in een natuurlijke omgeving) zorgt voor minder stress, we hebben minder piekergedachten, we ontspannen en we kunnen genieten van de schoonheid om ons heen. Het geeft mij veel positieve energie om buiten te zijn en neem om die reden graag mensen mee in een wandelgesprek om te helpen de stress en de bijkomende problemen op te lossen. 

Wat doe jij als je het even niet meer weet?  

Blijf je maar malen in je hoofd? Herhaal je telkens weer dezelfde gedachten? Vaak blijven we veel langer hangen in een situatie dan goed voor ons is. Simpelweg omdat we niet weten hoe we weer helderheid kunnen creëren. Helderheid ontstaat vaak als we even afstand kunnen nemen van de spinsels in ons hoofd. Als we onszelf toestaan in alle rust de tijd nemen voor jezelf.

Zoek jij op dit moment helderheid?

Wandelogie helpt je in 4-8 wandelgesprekken naar helderheid en oplossen van je stressproblemen.  Ik stel je vragen en geef opdrachten. De natuur zal je vervolgens alle helderheid geven die je nodig hebt.

STAP 1. Je kijkt naar wat er speelt

STAP 2. Je ontdekt waar je wezenlijk naar verlangt en je eigen natuur is 

STAP 3. Je onderzoekt welke obstakels er in de weg zitten

STAP 4. En wat er nodig is om weer verder te bewegen.

STAP 5. Je eerste stap naar verandering

STAP 6. Evaluatie van de verandering

STAP 7. Je volgende stap in de gekozen richting

STAP 8. Evaluatie van je veranderproces

STAP 9. Vervolg stap[pen]

STAP 10 Oplossing bereikt in 4 -  8 wandelsessies.


"Pas als je één stap hebt gezet, wordt de volgende stap zichtbaar" 

En misschien irriteert dit 'stap voor stap' je wel, omdat je aan je werk blijft denken omdat je daar probeert om een figuurlijke 1000 stukjes puzzel te leggen. En echt geen eerste stukje gelegd krijgt.

Bijvoorbeeld omdat je team niet compleet te krijgen is. Omdat er zoveel werk op jullie afkomt dat je niet weet hoe je dat moet fixen? Of omdat je weet dat er twee teamleden dreigen uit te vallen door 'werkgerelateerd, psychisch ziekteverzuim'.

Misschien is een eerste stap dan om voor jezelf een afspraak met me te plannen. 

Dan kijk ik met je mee of we de hoeken en randjes van je puzzel al kunnen vinden.

Eén stap in de goede richting waarna vanzelf de volgende stap komt.. 

WANDELOGIE ABONNEMENT 4 STAPPEN

De 4 wandelsessies van ongeveer 75 minuten vinden plaats in de boswachterij van Dorst [gemeente Oosterhout NB]. 

Het tarief bedraagt totaal €.300,= Je krijgt voor aanvang van de eerste geplande wandelsessie een tikkie om het bedrag te voldoen. 

Voor het opstarten van de wandelsessie graag dit formulier invullen en verzenden. Ik ga je dan bellen om met elkaar te kijken of Wandelogie voor jou zou kunnen helpen. [telefonische intake van max 15 minuten]. 

Gezondheidsvoordelen contact met de natuur

Contact met de natuur verbetert je stemming, helpt tegen depressieve gevoelens, en neerslachtigheid, verlaagt je bloeddruk, laat je beter slapen en maakt je creatiever. Zie het onderstaande schema, opgesteld door prof. dr. Agnes van den Berg, leidinggevend wetenschapper op het vlak van gezondheid en natuur.