Zeg vaker NEE!!

01-10-2021

In een vorig blogbericht hebben we het gehad over prioriteiten stellen. Als je prioriteiten stelt, dan vallen taken buiten de boot en moet je soms ook 'nee' zeggen. 

Om goed jouw tijd te kunnen managen, moet je grenzen stellen en bewaken. Maar daar is de ene persoon beter in dan de andere en het kan ook nog eens per situatie verschillen.

"Heb je het gevoel dat iets je overkomt, dat je erin meegaat, maar het eigenlijk niet wilt, dan is er sprake van grensoverschrijdend gedrag. 

Dat is vaak gekoppeld aan een gevoel van machteloosheid, angst voor verlies, schuldgevoel of plichtgevoel naar een ander. Zo kun je 'ja' zeggen tegen je baas als hij je weer een nieuwe klus toeschuift, omdat je bang bent dat je contract niet wordt verlengd. En dat terwijl je to-do-lijst al oneindig is.

Bouw vertraging in

Je kunt misschien wel aanvoelen dat iets niet goed voelt of dat je het niet wilt, maar je weet soms niet direct waarom dat zo is. En voor je het weet werk je weer over of luister je voor de zoveelste keer naar de relatieproblemen van een vriendin, terwijl je eigenlijk een avondje me-time had gepland. 

Als iets niet goed voelt, dan is het soms moeilijk de motieven snel helder te krijgen. Daarom is het belangrijk om een vertraging in te bouwen. Stel vragen als: wat houdt het verzoek in, wat bedoel je, hoeveel tijd ben ik ermee kwijt, wat zijn de consequenties, etc.? Of vraag bedenktijd. Dat geeft je de ruimte om in je gevoel te duiken en te onderzoeken waar je 'nee' vandaan komt.

Soms kan dat ook betekenen dat je dan toch 'ja' zegt. Bijvoorbeeld omdat het werk dat je moet doen voor je baas, past in de richting waarin je je wilt ontwikkelen. Of dat je vriendin met relatieproblemen jou onlangs ook heeft gesteund in een moeilijke tijd. Dan is jouw 'ja' een bewuste keuze en is er geen sprake van grensoverschrijdend gedrag meer.

Grenzen verleggen

Mensen die vaak over zich heen laten lopen en leren hun grenzen aan te geven, moeten daar ook weer een balans in vinden. Want het is nou eenmaal niet zo dat je nooit in je leven over een grens gaat. 

Sterker nog, leren gebeurt buiten je comfortzone, en daarvoor is het goed dat je nu en dan je grenzen verlegt. Zo lang het verleggen van grenzen voelt als een bewuste keuze en niet ontstaat uit een gevoel van machteloosheid, dan weet je dat je wat er ook op je pad komt aankan. Dan voelt het ook niet als over je grenzen gaan.

Kortom, grenzen verleggen is prima om te leren. De kunst is om jezelf de ruimte te geven om mee te bewegen vanuit het besef dat dingen, het leven en jij zelf verandert.

Wanneer iemand iets van je vraagt deze week, neem even de tijd om te antwoorden. Gebruik onderstaande checklist bij het formuleren van je antwoord.

Checklist grenzen bewaken

  • Heb je het gevoel dat iets je overkomt? Dat je erin meegaat, maar dit eigenlijk niet wilt? Dan is er sprake van grensoverschrijdend gedrag.
  • Erken dat je een grens hebt en dat het ok√© is om deze te voelen.
  • We leven in een snelle maatschappij, waardoor het lijkt dat we overal ad rem op moet reageren. Maar vertragen is belangrijk als je voelt dat je een grens gaat overschrijden tegen je zin. Vraag dieper door en vraag desnoods bedenktijd. Dan kun je onderzoeken waar je weerstand vandaan komt.
  • Alles wat je voelt mag er zijn, niets is fout. Probeer zonder oordeel te kijken naar wat er is.
  • De meeste mensen worden niet boos als je 'nee' antwoordt op een vraag. Als je je 'nee' maar onderbouwt en begrip hebt voor de ander.
  • Blijft iemand over je grenzen gaan, terwijl je aangeeft dit niet prettig te vinden, dan mag je serieus overwegen of deze relatie/vriendschap/collega/etc. jou dit waard is.
  • Grenzen leren stellen is een leerproces en het vraagt daarom een continue terugkoppeling naar jezelf. Ieder mens verandert door het leven zelf en daardoor kunnen grenzen vervagen.

Succes!