Hoe ervaar je werkdruk en ga je ermee om?

10-12-2021

Omgaan met werkdruk
Toegegeven, sommige mensen vinden het fijn om het druk te hebben en hebben dat nodig om te presteren. En of werkzaamheden als te hoge werkdruk wordt ervaren, hangt ook af van de wijze waarop iemand met de werkdruk kan omgaan.

De een kan nou eenmaal wat makkelijker afstand nemen van het werk of wat makkelijker relativeren dan een ander. Maar op het moment dat de balans tussen de werkbelasting en dat wat je aankan verstoord raakt, ontstaat er werkdruk.
En daarmee loop je het risico dat je last krijgt van werkstress en gezondheidsklachten. Dat kunnen fysieke klachten zijn, zoals als een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten, hoofdpijn, duizeligheid en verminderde weerstand. Maar ook psychische klachten, zoals somberheid, vermoeidheid en depressie.
Kijk naar factoren op het werk én thuis.

De cijfers liegen er niet om. Jaarlijks voeren TNO en CBS de nationale enquête arbeidsomstandigheden (NEA) uit onder zo'n 42.000 werknemers. Daaruit blijkt dat 15,9% van de werknemers burn-out klachten heeft. En volgens de Rijksoverheid melden 150.000 tot 300.000 mensen zich jaarlijks ziek vanwege werkstress.

Er zijn heel veel variabelen van invloed op mentale werkdruk. Karakter, persoonlijkheid, hoe iemand voor zichzelf zorgt, de thuissituatie, de leidinggevende, de werkomgeving... Dit is voor iedereen anders. Een voorbeeld: de een krijgt stress van thuiswerken omdat er zoveel afleidingen zijn, de ander vindt het heerlijk.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk om met je werkgever in dialoog te gaan. De meesten hebben hier moeite mee.

Laat het niet zover komen dat je er ziek van wordt. Praten helpt!
Hier vind je tips.

Wandelogie ...