Gun jezelf pauze!

29-09-2021

Sla jij wel eens pauzes over, omdat je nog snel even wat wilt afmaken? Op de korte termijn bespaar je misschien tijd. Maar het is bewezen dat je productiever bent als je jezelf even de tijd gunt om op te laden.

Als je het brein vergelijkt met een spier, dan kun je je voorstellen dat het vermoeid raakt na een inspannende taak die veel van je concentratie vergt. Daarom is het goed om regelmatig pauzes in te lassen, zodat je brein even kan bijkomen. 

Even iets anders doen wat weinig aandacht vraagt bijvoorbeeld.Of volg de beroemde Pomodoro Techniek (ontwikkeld door Francesco Cirillo in de jaren tachtig) waarbij je tijdens een grote taak steeds 25 minuten werkt en dan 5 minuten pauzeert. 

Er is een app die je daarbij helpt (Pomodoro Focus Timer) maar een eierwekkertje klaart de klus ook prima. Na 4 episodes neem je een langere pauze van 20 tot 25 minuten. Het idee erachter is dat je steeds kleine deadlines ervaart, waardoor je de vaart erin houdt, terwijl je toch voldoende rust neemt om even bij te tanken.

Neem vandaag (ondanks je lange to do-lijst) 10 minuten tijd voor ontspanning. Geniet in alle rust van een kop thee, mediteer 10 minuten of doe eens helemaal niks. Je zult merken dat je daarna weer gefocust aan de volgende taak kunt beginnen.

  • Muziek luisteren, bewegen, voldoende slapen en nieuwe dingen leren helpen je te ontstressen.
  • Plan tijd in om te ontspannen! Blok het in je agenda en gun jezelf de tijd om op te laden.
  • Mediteren is niet alleen ontspannend, het kan ook helpen om je concentratievermogen te verbeteren. In feite is meditatie eigenlijk niets anders dan je oefenen in concentreren. Je richt je aandacht voor langere tijd op een bepaald object of op je ademhaling bijvoorbeeld en probeert prikkels in je aandacht te ontwijken. Zo'n 10 tot 20 minuten mediteren per dag is al voldoende voor een merkbare verbetering in focus.
  • Je brein presteert stukken beter als jij regelmatig beweegt. Elke vorm van bewegen heeft een positief effect op je brein. Het acute effect van bewegen is een betere bloedsomloop en daarmee energievoorziening voor de hersenen. Op lange termijn zorgt bewegen voor gunstige structurele veranderingen in de neuronen van het brein. 
  • Daarom zorgt bewegen ervoor dat jij beter bij de les kunt blijven wanneer dat nodig is. Dus sta je voor een moeilijke taak? Doe dan eerst wat oefeningen binnen of maak een ommetje als je naar buiten kan!

Succes!