Hoe kan ik mijn concentratie verbeteren?

22-09-2021

Iedereen heeft wel eens moeite met concentreren. Je kan moeilijk je aandacht ergens bijhouden, bent snel afgeleid waardoor je niet kunt focussen. 

Concentratieproblemen komen bij elke leeftijd voor. Bij kinderen uit zich dit vaak in leerproblemen op school. De oorzaken van een slechte concentratie kunnen verschillend van aard zijn. 

Misschien heb je even minder energie of zit je niet lekker in je vel. Weet dan: concentreren kun je leren. Door je concentratie te verhogen en je focus te verbeteren ben je alerter wat weer een positief effect heeft op je gezondheid.

Wat zijn de oorzaken van een slechte concentratie?

Soms is een slechte concentratie toe te wijzen aan een concentratiestoornis als ADHD of ADD. Kenmerkend is dat mensen met deze indicatie vaak snel afgeleid zijn en moeite hebben om zich lang op een bepaald onderwerp te concentreren. In sommige gevallen vertonen ze ook hyperactief gedrag. 

Echter kan een slechte concentratie ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld een depressie, burn out of slaapproblemen. Door vermoeidheid is het vaak lastig om overdag lang de aandacht vast te houden met concentratieproblemen tot gevolg.

Wat zijn tips bij een slechte concentratie?

Daarvoor bestaan verschillende concentratie tips. Een slechte concentratie kan bijvoorbeeld samenhangen met vergeetachtigheid. Als je geen concentratie hebt kan je dingen slechter onthouden. Concentratie is een cognitief proces dat te verbeteren is dankzij een goede hersentraining. 

Je kunt je geheugen al verbeteren met het doen van geheugentraining, concentratiespelletjes en oefeningen. Natuurlijk zijn er ook supplementen en vitamines voor concentratie op de markt verkrijgbaar die beweren dat ze de concentratie bevorderen. 

Er bestaan zelfs speciale concentratie pillen en studeerpillen. De effectiviteit van deze voedingssupplementen en pillen is echter niet bewezen. Wel kan een arts bij ernstige concentratiestoornissen concentratie medicijnen voorschrijven. Verbeter je concentratievermogen door voldoende rust te nemen. 

Zet bijvoorbeeld een ontspannend muziekje op als je iets moet leren en neem regelmatig een pauze. Of volg een mindfulness training zodat je leert je gedachten te richten op één enkel idee. Bewegen heeft ook een positief effect op je concentratie. Het verbetert de doorbloeding van de hersenen en verlaagt je cortisol levels waardoor je je beter kunt concentreren. 

Ga er ook eens lekker op uit in de buitenlucht, je zult zien dat wandelen in de natuur wonderen doet voor je concentratievermogen en happygevoel.