Aan de slag met vitaliteit op de werkvloer

05-12-2021

In het Model van Vitaliteit vind je 5 belangrijke pijlers: fysieke gezondheid, mentale gezondheid, gezonde voeding, sociale motivatie en werkomgeving. Deze pijlers kun je dankzij onze praktische tips en ideeën eenvoudig en direct implementeren bij jou op de werkvloer. Wat en wanneer jij wilt! Kies een onderdeel van het model en bekijk wat je per pijler allemaal kunt doen. 

Stimuleer bewegen op de werkvloer

Je werknemers zitten veel tijdens werk. En zitten is het nieuwe roken. Ongezond dus! Daarom is het erg belangrijk om werknemers ook tijdens een werkdag te stimuleren om in beweging te komen. Bewegen integreren in het dagelijkse werk is makkelijker dan je denkt. Een aantal tips:

  • Tip 1. Overleg wandelend

    Heb je een bila met een werknemer? Werkoverleg? Of gewoon even bijkletsen? Ga naar buiten en bespreek het wandelend! Wist je dat het bewezen is dat je al lopend beter overkomt? Dat heeft te maken met hoe scherp je bent. Rechtop staan activeert je hersenen: het brein krijgt door allerlei neurale processen een kleine oppepper van het wandelen. Aan de wandel dus!

  • Tip 2. Creëer een speelhoek

    Een speelhoek klinkt misschien kinderachtig, maar dat is het zeker niet. Zet in een hoek van de werkvloer bijvoorbeeld een tafeltennistafel, een voetbaltafelspel neer en/of hang er een dartbord op. Belangrijk is ook dat je als leidinggevende uitstraalt dat het goed is als je werknemers daar even 20 minuten tegen elkaar spelen. Doe dat door zelf collega's uit te dagen of door een after-lunch-dipcompetitie tussen verschillende afdelingen te houden. Wees creatief! Zet de spullen dus niet alleen neer, maar daag je collega's ook actief uit.

  • Tip 3. Start een challenge of competitie

    Challenges en competities werken motiverend en uitdagend. Een paar jaar geleden daagden we elkaar massaal uit om een emmer met ijs over onszelf heen te gooien voor het goede doel. Dit soort challenges kunnen natuurlijk ook sportief ingezet worden, zoals een week lang de lift niet gebruiken, nooit zittend de telefoon opnemen of elke dag 10.000 stappen zetten. Ook kun je een hardloopwedstrijd of lunchwandelingcompetitie starten. Daag elkaar uit!

  • Tip 4. Stimuleer fietsen naar het werk

    Werknemers die regelmatig naar hun werk fietsen, zijn minder vaak ziek. Zij verzuimen gemiddeld ruim één dag per jaar minder dan hun niet fietsende collega's. Bovendien blijft er meer parkeerruimte over voor je klanten en bezoekers. Ook is het aanbieden van een fietsregeling fiscaal aantrekkelijk. Stimuleer je werknemers daarom om voortaan met de fiets naar werk te komen!

  • Tip 5. Richt je kantoor dynamisch in

    Deze tip kun je zo goedkoop of zo duur maken als jezelf wilt. Je bereikt al veel door je kantoormeubilair zo te verplaatsen dat mensen vaker en meer moeten lopen. Verminder bijvoorbeeld het aantal printers, prullenbakken en koffieautomaten en plaats ze bijvoorbeeld op een plek waardoor er meer gelopen moet worden. Zorg ook dat je moet lopen naar de overlegruimtes. Heb je meer budget? Denk dan eens aan nieuw meubilair zoals fietsbureaus, loopbandwerkplek, sta-zitbureaus, zitballen i.p.v. bureaustoelen en statafels voor overleg.