Speel je golf maar kan je ook hier niet meer happy van worden? 

Dan is het tijd om hier wat aan te doen!

OMGAAN MET ERGENISSEN,TELEURSTELLING EN STRESS IS GEEN GOLFLES!

Dit verschijnsel doet zich niet enkel voor in de hoogste lagen van de samenleving. Iedereen creëert te hoge verwachtingen voor zichzelf, en iedereen loopt dus vroeg of laat aan tegen de discrepantie tussen verwachtingen en realiteit.
Mensen maken zich zo druk om de kleinste dingen: het neuspeuteren van degene in de auto naast je, het onverwachte en irritante lawaai van een gsm die afgaat, de stress van je job of lastige kinderen, lange saaie vergaderingen, ...

Ik heb er voor gekozen om de manager via het spel op de golfbaan te werken aan het beheersen van ergenissen door realistische doelen te stellen, te focussen, aanvallend of verdedigend te spelen, te plannen enz. enz. 

Al snel ontstaat herkenning en onstpanning in je brein. Wil jij dat ook ervaren meld je dan hieronder aan voor een verhelderend gesprek op het terras van de golfbaan in Teteringen of een gesprek tijdens een boswandeling in de boswachterij van Dorst.

"Dit gaat niet over perfecte ballen slaan, maar over hoe goed je met faalangst en  teleurstellingen kunt omgaan of goede resultaten kunt behalen als manager"

Hoe vaak sla jij een "perfecte" bal tijdens een ronde? De twee beste golfers aller tijden, Jack Nicklaus en Tiger Woods zeggen dat ze in hun top tijd gemiddeld 6 ballen per ronde precies zo speelde als ze vooraf in gedachten hadden. Dit komt neer op nog geen 10% per ronde!

De overige 90% van hun spel bestaat dus uit misslagen, of in ieder geval slagen die niet naar hun wens en kunde uitgevoerd waren. Opvallende cijfers, maar als we kijken hoe veel amateur golfers het in de praktijk doen dan zien we eerder het tegenovergestelde. De meeste golfers eisen dat ze continue goede ballen slaan. Misslagen worden niet of nauwelijks geaccepteerd.

Dit streven naar perfectie is werkelijk vergif voor je golfspel. Het kan desastreuze gevolgen hebben voor je mentale gesteldheid en is een van de grootste boosdoeners voor mentale inzinkingen en spelproblemen.

Perfectie is een illusie

Als je verwacht van jezelf dat je perfect speelt, kun je eigenlijk alleen maar falen. Niks in het leven is perfect en zeker niet in golf. Golf is zodanig moeilijk dat het simpelweg onmogelijk is om met grote regelmaat een perfect resultaat te kunnen herhalen. Golf is technisch één van de moeilijkste sporten te wereld. Wisselingen in het raken van de bal zijn er continue. Daarnaast hebben we continue te maken met variabele zoals liggingen en weer of een lichaam dat niet altijd hetzelfde beweegt. Ook kan materiaal of een verkeerde bounds op de baan toch nog zorgen dat een goed geslagen bal niet bij je doel komt.

Het is een feit, misslagen zijn een groot onderdeel van het golfspel en wie hier niet mee leert omgaan zal het mentaal zwaar krijgen.

De (mentale) gevolgen voor je spel

Continue geconfronteerd worden met misslagen terwijl je het tegenovergestelde verwacht, creëert keer op keer de veronderstelling dat je iets niet goed hebt gedaan. Deze negatieve confrontatie is de grootste prikkel voor teleurstelling en frustratie.

Negatieve emoties zorgen voor een chemische reactie in het brein. Er worden stresshormonen losgelaten in het lichaam waardoor lichaam en geest minder goed functioneren. Je concentratie wordt minder, denkvermogen gaat achteruit en er ontstaat spanning in het lichaam. Snelle ongecontroleerde bewegingen en compensaties in techniek zijn het gevolg. Het is geen rocket science om te begrijpen dat er op deze manier alleen maar meer fouten zullen ontstaan. Wie maar lang genoeg doorspeelt op deze manier, kan mentale blokkades ontwikkelen.

De herhaalbare confrontatie met misslagen slaat over op angst voor nog meer misslagen. Als gevolg van toenemend angstgevoel en teruglopende controle zie je vaak dat golfers bepaalde clubkeuzes of situaties gaan ontwijken. Of ze gaan hun techniek veranderen en nog meer trainen op de hoop de controle terug te krijgen. Maar hoe meer je doet om de controle terug te krijgen, des te meer je forceert en de controle verliest.

Maar wat kun je doen om jezelf mentaal te wapenen tegen misslagen?

Wie uit de mentale gevarenzone wilt blijven zorgt voor het juiste mentale geschut. Mentale weerbaarheid zit niet in perfecte ballen willen slaan, maar in de instelling die je aanneemt om met fouten en misslagen om te gaan. De volgende 7 handvatten zullen je hierbij helpen.

1. Blijf realistisch

De bal precies slaan zoals je vooraf in gedachten hebt is zeker haalbaar, maar het gebeurt maar heel weinig. Als de beste spelers uit de geschiedenis het gemiddeld maar 10% van hun ronde ervaarde, verwacht dan zelf niet dat je dat het veel meer gaat zijn. Houd rekening met het feit dat golf veel mindere slagen kent en stel je erop in.

2. Accepteer fouten vooraf

Zodra je fouten vooraf accepteert en onder ogen durft te zien zal je direct meer controle ervaren. Niet meer geforceerd bezig zijn met het ontwijken van fouten, maar vrede hebben met het feit dat je een fout kunt maken. Als je vrede hebt met wat er komen gaat kun je daadwerkelijk controle hebben over jezelf en de situatie.

3. Beschouw misslagen als onderdeel van het spel

De aard van het golfspel is dat er vaker mindere slagen zijn dan hele goede. Vecht niet tegen de misslagen, maar beschouw het als onderdeel van het spel. Zie de uitdaging in het herstellen van jezelf na een mindere slag. Seve Ballasteros was heer en meester in herstelslagen. Hij won toernooien terwijl hij plekken zag op de baan waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Zie het als een spel om de situatie op te lossen waarin je terecht kunt komen. Het helpt natuurlijk ook als je net als Seve oefent op herstelslagen. Gooi bijvoorbeeld tijdens een oefenronde expres wat ballen in het bos of zoek moeilijke liggingen op rond de oefengreen in plaats van de bal op dat ene mooie stukje gras neer te leggen.

4. Zie fouten als leermomenten

Fouten benaderen als leermomenten zorgt dat je leert en groeit. Fouten zien als falen maakt je zwakker. Stel jezelf de vraag bij elke mindere slag: Wat zou ik de volgende keer anders doen om een beter resultaat te krijgen? Door even kort te evalueren breng je de focus terug naar wat je wel wilt. Hierdoor is de kans groter dat je daar ook meer van krijgt. Waar je aandacht ligt, daar handelen we naar.

5. Maak een tactisch spel van fouten maken

Er is een verschil tussen het ontwijken van fouten en rekening houden met fouten. Rekening houden met fouten is wat een mentaal slimme en sterke golfer doet. Je wilt op de eerste plaats de beste slag spelen die je in huis hebt, maar bekijkt ook de gevolgen daarvan als het niet lukt. Is het slim om een driver te slaan of naar de vlag te gaan? Of zijn er hindernissen die je bij een mindere slag in de weg staan? Kijk met welke tactische keuze je nog steeds kansen houdt voor een goed speelbare bal bij de volgende slag.

6. FEAR: Forget Everything And Run - or - Face Everything And Rise?

Ga je de angst voor een misslag uit de weg, of ga je de uitdaging aan? De keuze is aan jou. Als je mentaal weerbaar wilt zijn op de golfbaan kies je voor het laatste. Angst voor fouten ontstaat feitelijk alleen maar door gedachten die je jezelf wijs maakt. Ontwijken van de angst zorgt dat dit juist erger wordt wanneer je dezelfde situatie weer ervaart in de toekomst. Zorg dat je altijd de angst aangaat zodat je er letterlijk doorheen gaat. Pas als je iets aan gaat kun je er grip op krijgen. Misschien heb je een keer een misslag, maar je zal ook merken dat het ook gewoon goed gaat. Zeker als je gewoon handelt zoals je normaal altijd zou doen. Er is namelijk geen reden waarom het anders zou zijn. Een slag blijft een slag. Het enige wat het anders maakt is wat je jezelf wijs maakt.

7. Vecht niet tegen het slechte, laat je meegaan met het goede

Angst voor fouten stimuleert forceren en inhouden tijdens het slaan. Vecht niet tegen deze verkeerde bewegingen. Laat de beweging juist meer los, laat het gaan. Iets steeds vloeiend op dezelfde manier laten gaan scoort namelijk altijd beter dan geforceerd of ingehouden bewegen. Denk maar terug aan je beste ronde ooit, daar was je toch ook niet bezig met forceren. Beeld jezelf tijdens een oefenslag in zoals je het wilt gaan uitvoeren. Visualiseer de balvlucht, boog of rol en voel de vrije beweging die je maakt richting het doel. Je linkt als het ware het ideale gevoel aan je doel. Dit helpt om het daarna met bal op dezelfde manier te doen.

Hopelijk heb je wat aan deze handvatten tijdens het golfen maar je kan dit ook doortrekken naar situaties in het leven en tijdens je werk.  Als je ook een coachsessie op de baan wil dan hoor ik het graag. Heel veel succes!