Wat is een Burn-out?

Als je in een burn-out terecht bent gekomen, dan heb je lange tijd stress ervaren. Bovendien heb je nooit een goede manier gevonden om met stress om te gaan. De oorzaak van je stress kan privé of op het werk te vinden zijn. Maar meestal is het een combinatie van de twee. Na lange tijd raak je zo als het ware opgebrand.

Gekeken naar de definitie van een burn-out kenmerkt zich deze door het gelijktijdig optreden van de volgende drie zaken:

fysieke en emotionele uitputtingdepersonalisatie en/of cynisme (anderen als negatief subject of object zien)verminderd vertrouwen in persoonlijke competentie. Oftewel je bent fysiek en emotioneel snel moe, hebt een verminderd zelfbeeld en weinig vertrouwen in situaties en andere mensen. Het gevolg is dat je niet (goed) meer kunt functioneren. Zowel op het werk als privé werken je gevoelens, gedachten en fysieke kunnen niet meer mee.

Herstel van burn-out

Uitgaande van de definitie van een burn-out is het dus zaak om deze kenmerken aan te pakken. Hoe kan je herstellen van een burn-out? Via mijn natuurcoaching evt. in combinatie met kort verblijf in een natuurhuisje!

  • Fysiek herstel: zowel je hersens als je lichaam veren op!
  • Emotioneel herstel en empowerment voor meer zelfvertrouwen!
  • Meer psychische flexibiliteit om de uitdagingen van het werk weer aan te kunnen en terugval te voorkomen. Je wordt stress bestendiger!

Burn-out, overspannen of depressief?

Een burn-out is iets wezenlijks anders dan overspannen of depressief zijn. Wel komen sommige zaken overeen.

Kenmerkend is dat in een overspannen situatie je als het ware op de toppen van je zenuwen loopt. Ook dan heb je vaak al langere tijd veel stress ervaren, maar de emotionele en fysieke uitputting is veel minder groot.
Iemand met een depressie daarentegen kan wel dingen doen, maar wil ze niet. En iemand met een burn-out wil wel, maar kan niet. Een burn-out is dus een energie stoornis en een depressie meer een stemmingstoornis, al is het wel zo dat mensen tijdens een burn-out type I ook vaak depressieve gevoelens ontwikkelen.
Veel van de symptomen van een burn-out en een depressie komen met elkaar overeen. Mensen met een burn-out zijn vaak somber en lusteloos, net als mensen met een depressie. Om deze klachten te onderscheiden is goede diagnostiek belangrijk.

Verschillen tussen burn-out, overspannenheid en een depressie

In de psychiatrie maakt men wel onderscheid tussen burn-out, een overspannenheid en een depressie. Hieronder vind je een summier overzicht. Ga niet zelf lopen dokteren, je huisarts of bedrijfsarts kan je verder helpen! Tot voor kort werd er zwaar getild aan het verschil tussen een burn-out en overspannenheid. De definitie luidde als volgt: Overspannenheid is een situatie die ontstond 'als er teveel van je verwacht of geëist wordt in een korte periode (2 á 3 maanden). Bijvoorbeeld als er een collega ziek is of een project niet goed loopt en de deadline niet gehaald gaat worden.' Een herstelperiode van een paar weken is meestal voldoende om te herstellen en weer in balans te komen.
Een burn-out is veel heftiger dan een overspannenheid en heeft impact op je hele persoonlijkheid. Een depressie tenslotte is een (psychiatrische) aandoening waarbij psychotherapie, activering en eventueel medicatie aan de orde is.

Is het werkdruk of is het gebrek aan controle over hoe je je werk het meest plezierig doet, in welk tempo je dingen afhandelt en of je moet werken met onmogelijke systemen en gedwongen zinloze administratieve klusjes erbij moet doen? 

Waarvan krijg jij weleens buikkrampen als het gaat om je werk? 

Waar zie jij tegenop als de vakanties straks weer voorbij zijn?
Na de vakantieperiode is het meestal opvallend drukker met aanmeldingen voor natuurcoaching.
Niet iedereen gaat weer fris aan de slag op het werk en ziet er juist tegenop om te gaan werken. Niet omdat vakantie hebben zo leuk was, maar ik hoor vaak dat men moe wordt bij de gedachte alleen al om weer vergaderingen te hebben of weer te moeten samenwerken met bepaalde collega's die niet zo aardig zijn.
Ik hoor ook vaak dat als men eenmaal weer aan het werk is het allemaal wel weer meevalt en het eigenlijk best ook leuk is op het werk. Lang verhaal kort: het is heel normaal dat je nadenkt over je werk na een fijne vakantie en je onbewust aan het voorbereiden bent op de taken die je te wachten staan.

Tip: Neem de tijd om je voor te bereiden op je werk na je vakantie en maak voor jezelf een plan hoe je bepaalde ongemakken op je werk zal gaan hanteren. Vergeet hierbij vooral de leuke momenten niet en waarom je deze job hebt gekozen destijds.  Als je eventueel met mij over een bepaalde situatie op je werk wilt praten kan dat NATUURLIJK altijd. Ook als je ondernemer bent!

Steun zoeken helpt!
Steun zoeken helpt!

BLOGBERICHTEN

We trekken er weer volop op uit en spenderen zoveel mogelijk tijd in de natuur. Naar het strand, het bos of de heide? Jij neemt je favoriete viervoeter het liefst overal mee naartoe. En dat begrijpen wij als geen ander! Daarom hebben wij voor jou en je hond de 5 leukste wandelingen op een rijtje gezet, en dat dichtbij huis,...

Mensen die 10.000 stappen per dag zetten, verkleinen hun kans op kanker, dementie en hartziekten behoorlijk. Maar door bij zeker 3000 van die stappen wat extra vaart te maken, kan er nog meer gezondheidswinst worden geboekt.

Van 19 t/m 25 september 2022 vindt alweer de 8e editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats! Gedurende deze hybride week van vitaliteit, die sinds 2015 jaarlijks in de laatste (volle) week van september plaatsvindt, kan je verbinden met gelijkgestemden, nieuwe informatie, inspiratie en kennis opdoen op het gebied van vitaliteit/gezondheid en...

Wandelogie ...