BOSBADEN GEEFT JE WEER NIEUWE ENERGIE EN ANDERE KIJK OP JE SITUATIE..

welkom om te bosbaden in de boswachterij van Dorst
welkom om te bosbaden in de boswachterij van Dorst

Heb je interesse om een keertje te komen bosbaden meld je dan!

Een grote aanrader. Het boek beschrijft op hele interessante wijze wat de natuur (of de afwezigheid daarvan) voor effect op je kan hebben. Het eerste gedeelte is geheel gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, het tweede gedeelte geeft meer aan hoe je het kunt implementeren in je leven.
Een topper! 

Mooi boek met interessante weetjes over de gezonde invloed van bomen ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Heel fijn geschreven en makkelijk leesbaar waardoor het een leuk boek is om te lezen. Het boek bevat ook veel leuke weetjes over Japan en veel mooie foto's. 

 "Wandelen is de grootste probleemoplosser die er bestaat"

We moeten veel meer wandelen. Het is goed voor lichaam en geest. Dat betoogt de Ierse neurowetenschapper Shane O'Mara. "Ongeveer een eeuw geleden liep de mens gemiddeld vijftien kilometer per dag, dat is wat ik met mijn stappen ook nastreef," zegt hij in een interview met NRC. 

Zittend leven

Vroeger moesten we veel lopen om eten te verzamelen of omdat we werk deden waarbij we bewogen. "Nu loopt de mens dagelijks niet meer dan twee kilometer, desastreus weinig. We leiden een zittend leven op kantoren achter beeldschermen. Sterker nog: we hebben onze wereld en onze leefstijl zo ingericht dat er geen noodzaak is voor bewegen. Terwijl wandelen de grootste probleemoplosser is die er bestaat," zegt de hoogleraar experimenteel breinonderzoek aan Trinity College in Dublin.

Wandelen als medicijn

O'Mara: "Ik prijs de dag waarop huisartsen het wandelen beschouwen als een medicijn, maar dan zonder bijwerkingen. Op de Shetlandeilanden gebeurt dat al: artsen schrijven strandwandelingen voor als preventieve behandeling voor lichamelijke en geestelijke aandoeningen. Vier keer per week op pad gaan, vijftien kilometer lopen: dat maakt ons zowel fysiek als mentaal gezonder. Vele duizenden weten dat al, en wandelen is populair."

Ruige paden

Wandelen in de stad kan net zo goed als in de natuur, mits de stad voetgangervriendelijk is ingericht, aldus de wetenschapper. "Maar voor wie echt wil lopen en zich wil oefenen, raad ik toch aan een meer ruwe ondergrond te kiezen, lekker veel stenen en ruige paden. Dan maak je het moeilijker voor je hersenen waardoor ze harder moeten werken."

Een gevoel van geluk

Waarom wandelen zo goed is voor de hersenen? "Als wij in beweging zijn, is ons brein ook in beweging. We zijn cognitief mobiel. Ik noem dat mindwandering: we laten onze geest de vrije loop en juist daardoor zijn we in staat herinneringen, gedachten en gevoelens in een nieuwe context te plaatsen. Onderzoek met MRI-scanners en andere technische apparatuur toont aan dat wandelen onze cognitieve vermogens enorm doet toenemen. We zijn ons bewuster van onze omgeving, waardoor onze sensibiliteit verhoogd wordt. Ook willen we aldoor weten waar we ons bevinden, dat maakt ons alert [...] Lopen schenkt ons endorfine, een gevoel van welbevinden en geluk. Dat maakt ons weerbaarder tegen depressies en ouderdom.

Use it or lose it

O'Mara vervolgt: "Wij ontdekten dat een van de belangrijkste hersenonderdelen, de hippocampus, feitelijk een spier, sterker en krachtiger wordt naarmate we meer bewegen. Use it or lose it is onze gevleugelde uitspraak. Wanneer je spieren achteruitgaan, gaan ook je hersenen achteruit. Het beeld dat uit onderzoek naar voren komt is dat lopen onze hersenactiviteiten stimuleert. Alles wordt sneller, scherper, alerter: ons gehoor, gezichtsvermogen, reactiesnelheid, geheugen."

Griekse filosofen

O'Mara is niet de enige die er zo over denkt. "De Griekse filosofen gaven wandelend les. Romantische dichters als Wordsworth en Goethe maakten dagenlange tochten en schreven daarna feilloos, zonder enige correctie, hun gedichten op. Ik schrijf al wandelend." De hoogleraar besluit: "Lezen scherpt onze geest, evenals wandelen. En wandelen heeft een herstellend en genezend vermogen. [...] Je wordt oud als je niet stopt met bewegen, als je stopt met bewegen word je niet oud."


Hoe twee benen de mens verder brengen..

Samenvatting

Een enthousiast en overtuigend pleidooi voor lopen
De mens als soort wordt gedefinieerd door onze manier van voortbewegen: op twee benen. Het bracht ons vanuit het hart van Afrika naar verre delen van de wereld als Alaska en Australië. Het bevrijdde onze handen én onze geest. Toch weten maar weinig mensen hoe rechtop lopen precies werkt, laat staan dat we inzien welke voordelen het ons oplevert.
In Te voet brengt neurowetenschapper Shane O'Mara een ode aan het lopen: van de evolutionaire beginselen miljoenen jaren geleden tot het meest recente onderzoek naar de mechanische magie van balans en richtingsgevoel; van de positieve effecten van lopen op onze fysieke én mentale gezondheid tot de manier waarop samen lopen heeft bijgedragen aan het overleven van onze soort.
In onze zittende levens zetten we al deze zaken op het spel. Als het aan O'Mara ligt, gaan we zo snel mogelijk meer lopen, of het nou bergopwaarts is of naar het park om de hoek, naar school of naar ons werk. We zullen er beter van worden - als mens en als samenleving.

  • goede investering in jezelf gezondheid-welzijn

Motiveert met wetenschappelijke onderbouwing het belang van bewegen voor de mens, zijn gezondheid en welbevinden.

Connectie, vrijheid, geluk, gezondheid, vrede en comfort. Je hebt een goed leven als je deze kwaliteiten weet te borgen. De vraag is: hoe doe je dat? Door op zoveel mogelijk vlakken met je natuur te leren samenwerken.  Ga er op tijd eens uit en geniet van de natuur om je heen!

Booking.com