3 X NATUUR OP RECEPT ALS MEDICIJN 

               MENTALE VERSTERKING BIJ WERKSTRESS | BURNOUT

                                         MENTALE ONTSPANNING

3
3

          WANDELVAKANTIES VOOR MENTAAL EN FYSIEK HERSTEL

Voor degenen die niet in de gelegenheid zijn om mijn recepten te benutten, overweeg dan om 'je eigen natuurrecept' voor jezelf te schrijven: besluit om prioriteit te geven aan twee uur per week naar buiten gaan en zet het in je agenda als een afspraak - of het nu een wandeling door een lokaal park is, een bezoekje aan een botanisch tuin, een boswandeling met je hond, of zelfs zittend op een rustig bankje in het park"

THOMAS DE PEINDER - AGOOG - WANDELOOG  | Wij wonen zelf in het bos en ervaar dagelijks de rust en positieve invloed van de natuur. Van hieruit organiseer ik de wandelogie sessies in de bossen van Dorst en wandel hier 3-4 x daags tot 10000 stappen per dag.
THOMAS DE PEINDER - AGOOG - WANDELOOG | Wij wonen zelf in het bos en ervaar dagelijks de rust en positieve invloed van de natuur. Van hieruit organiseer ik de wandelogie sessies in de bossen van Dorst en wandel hier 3-4 x daags tot 10000 stappen per dag.

Na een lange wandeling binnen de GZ ben ik in 2002 zelfstandig begonnen met natuurcoaching om op deze manier mensen te helpen bij een oplossing voor stress en burnout problemen. 

De resultaten zijn bemoedigend en worden ook bevestigd in een aantal wetenschappelijke onderzoeken over de invloed van de natuur op de gezondheid en gezondheidscoaching in de natuur. 

Het zijn in de natuur tijdens coaching, verblijf in een natuurhuisje of tijdens een wandelvakantie in de natuur werkt helend en ontspannend. 

Vandaar mijn ''recepten''. 

We leven in Nederland, net als de meeste westerse landen, in een drukke samenleving vol met prikkels. Denk aan files, lawaai, een overdosis aan digitale informatie en meer verstedelijking. We spenderen meer tijd dan ooit binnen achter beeldschermen. Hierdoor raken we als mens steeds verder verwijderd van de natuur, wat gevolgen heeft voor onze gezondheid.

Gelukkig toont de wetenschap steeds vaker aan dat tijd buiten doorbrengen onwijs belangrijk is voor je fysieke- en mentale welzijn. Of je nu wandelt door een natuurgebied, mountainbiket door het bos of een simpel ommetje maakt in de buurt, zolang je maar regelmatig de natuur in gaat. Dit zijn vijf redenen waarom in de natuur zijn zo goed voor je is:

Relax, geen stress

Door buiten in de natuur te zijn kom je tot rust. Je kunt je hoofd even leegmaken en weer opladen met nieuwe energie. De frisse lucht in het bos zit vol met zuurstof, door de bomen is dit een stuk meer dan in een gebied met weinig groen. En de fijnstofvervuiling is juist lager. Hierdoor ervaar je een echte gezondheidsboost. Stresshormonen, zoals cortisol, nemen af en gelukshormonen zoals serotonine komen vrij. Is het je wel eens opgevallen dat bepaalde 'problemen' ineens helemaal niet zo belangrijk blijken te zijn wanneer je in de natuur bent? Je bent meer in het moment en minder in je hoofd, waardoor je beter kunt relativeren. Na een boswandeling voel je je direct lichter en een stuk meer relaxed.

Het is ook niet voor niets dat japanners zo verzot zijn op Shinrin Yoku, oftewel bosbaden. Je neemt als het ware een 'bad' in het bos door bewust en in stilte in het bos aanwezig te zijn. Naast dat dit stress vermindert zorgt het voor een versterkt immuunsysteem. Ervaar het zelf door vaker het bos op te zoeken of ga een keer bosbaden. Tip: zet je mobiel ook even op vliegtuigstand tijdens een wandeling voor optimale ontspanning.

Buiten ben je in beweging

Ondanks dat we allemaal wel weten hoe belangrijk het is om te bewegen is dit met al die zittende kantoorbanen nog best een uitdaging. Maar wanneer je de natuur in gaat en gaat wandelen, fietsen of zwemmen, ben je meteen veel in beweging. Dit is heel goed voor je spieren en gewrichten, maar ook voor je mentale gezondheid.

Ons lichaam is niet gemaakt om de hele dag te zitten. Wanneer je gaat bewegen krijg je vaak automatisch een frisse blik op bepaalde dingen die er in je leven spelen. Daarnaast is beweging essentieel voor je stofwisseling. En je stofwisseling, met name je darmen, hebben veel invloed op hoe je je voelt. Voel jij je ook altijd vrolijker of energieker na een wandeling of rondje op de fiets?

Boost je creativiteit

Zijn er bepaalde problemen die je wilt oplossen? Of ben je op zoek naar wat 'out of the box' ideeën? In dit onderzoek en nog vele anderen is aangetoond dat tijd doorbrengen in de natuur zorgt voor meer creativiteit. Dit komt doordat je je gedachten laat gaan en je aandacht voor het hier en nu herstelt. In plaats van je focus te leggen op iets wat 'moet', geef je je hersenen wat rust en speeltijd, zo komen er vaak vanzelf nieuwe ideeën.

Maak hier gebruik van als je wat extra creativiteit zoekt door even te gaan wandelen. En neem de volgende keer je collega's met je mee, dan heb je tijdens die vergadering buiten niet alleen nieuwe inzichten te pakken maar ook gelijk je dagelijkse portie beweging!

In verbinding met het grotere geheel

Voel jij je ook zo klein als je door een uitgestrekt bos loopt of wanneer je uitkijkt over de oceaan? Je voelt je verbonden met de natuur om je heen, vrij én gelukkig. Dit onderzoek laat zien dat 90 minuten wandelen in een rustige, groene omgeving een gelukkig gevoel geeft. Ook ontwikkel je automatisch meer respect en liefde voor de natuur. Zo is bewezen dat kinderen die van jongs af aan al veel tijd buiten hebben doorgebracht later als volwassenen veel meer rekening houden met de natuur. Ze hebben geleerd hoe waardevol onze aarde is en hoe zij hieraan kunnen bijdragen door er goed voor te zorgen.

Verbeter je nachtrust

En daarnaast is het voor onze biologische klok ook heel belangrijk om iedere dag naar buiten te gaan. Je lichaam registreert dan dat het licht is. 's Avonds bij gedempt licht weten je hersenen weer dat het avond is en tijd wordt om te gaan slapen. Hierdoor wordt er melatonine, het slaaphormoon, aangemaakt, wat je helpt om in slaap te vallen. Door naar buiten te gaan kunnen je hersenen beter het verschil tussen dag en avond registreren, waardoor je beter gaat slapen.

Tevens maak je in Nederland in het voorjaar en de zomer buiten vitamine D aan, wat nodig is voor onze gezondheid. Het zorgt voor sterke botten en spieren, maar ook voor een goed immuunsysteem, hormoonbalans en een goede nachtrust. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat er een verband is tussen vitamine D tekort en slaapproblemen.

Je bent er nu weer even aan herinnert hoe ontzettend belangrijk de natuur is voor onze gezondheid. Laten we goed voor onszelf zorgen en iedere dag even naar buiten gaan. En laten we vooral ook, wanneer we genieten van de natuur, haar met liefde en respect behandelen. Dit is niet alleen in het belang van de aarde, maar ook voor onze eigen gezondheid.