Thomas de Peinder

Gezinsagoog - Wandeloog | Natuurcoaching als OPPEPPER | Natuurhuisjes om te GENIETEN in de natuur en van elkaar | Wandelvakanties | Filosofische boswandelingen voor de VERDIEPING naar aanleiding van een thema.

Na een lange wandeling binnen de GZ ben ik in 2002 zelfstandig begonnen met natuurcoaching om op deze manier mensen te helpen bij een oplossing voor stress en burnout problemen, die vaak veel impact in een relatie, gezin en op het werk hebben. Met Wandelogie werken we samen naar een oplossing.

Een burn-out kan een bom leggen onder relaties. Het is niet alleen erg vervelend voor degene die thuis zit, het raakt ook de partner, collega's en leidinggevende diep. Als partner van iemand met een burn-out kun je je soms behoorlijk wanhopig voelen. De ander lijkt zichzelf niet meer en je relatie verandert. Het hoeft niet zover te komen, een coachtraject helpt.

De resultaten zijn bemoedigend en worden ook bevestigd in een aantal wetenschappelijke onderzoeken over de invloed van de natuur op de gezondheid en gezondheidscoaching in de natuur. 

Het zijn in de natuur tijdens coaching, verblijf in een natuurhuisje of tijdens een wandelvakantie in de natuur werkt helend en ontspannend. 

Vandaar mijn ''recepten'' waar het hele gezin wat aan kan hebben. 

Als gezinsagoog/wandeloog werk ik vanuit een agogisch kader in een systeemgerichte context met de natuur als groene spreekkamer.

                             3 X NATUUR OP RECEPT ALS MEDICIJN 

               MENTALE VERSTERKING BIJ WERKSTRESS | BURNOUT

                                         MENTALE ONTSPANNING

3
3

          WANDELVAKANTIES VOOR MENTAAL EN FYSIEK HERSTEL

Voor degenen die niet in de gelegenheid zijn om mijn recepten te benutten, overweeg dan om 'je eigen natuurrecept' voor jezelf te schrijven: besluit om prioriteit te geven aan twee uur per week naar buiten gaan en zet het in je agenda als een afspraak - of het nu een wandeling door een lokaal park is, een bezoekje aan een botanisch tuin, een boswandeling met je hond, of zelfs zittend op een rustig bankje in het park"

Henriette schrijft over de natuurcoaching op recept

''Thomas ken ik inmiddels als een zeer krachtig en betrokken persoon. Hij heeft een luisterend oor, en met de juiste vragen komt hij snel bij de essentie. Hij stelt je op je gemak, heeft humor en een groot hart. Met zijn wandologie heeft hij een geheel eigen stijl ontwikkeld, laag drempelig, met een groot effect. Ik kan hem daarom ook beslist aanbevelen! Het heeft mij goed gedaan dit traject te volgen.''

Erik schrijft over zijn verblijf in een natuurhuisje op recept.

''Een heerlijke oase om even tot je eigen persoontje te kunnen komen. Dat had ik even nodig om te ontstressen.
De pipowagen is zo leuk om te zien en heel cosy om in te verblijven. Het is gewoon precies goed. Het terrein waarop de wagen staat is tot in alle hoekjes toegankelijk, dit werd nadrukkelijk meegegeven door beide Hosts, en als je iets wilde weten, vragen, nodig had dan kon je alles vragen. Ze waren zo gastvrij en open. Het bijgebouw is fantastisch leuk en een heerlijke bonus plek om te kunnen vertoeven, zowel binnen als buiten op het terras ervan. Kijken naar de paarden (a horse called Kees en de anderen) en het veulentje, af en toe een vrolijk snuffelende hond die even poolshoogte komt nemen, een loslopend konijntje of kippetje, de zingende vogeltjes in de bomen vlakbij de wagen en het zeer gastvrije stel waar je verblijft. De wagen staat op ruime afstand naast het woonhuis, dus we hebben ons gewoon privé gevoeld. Een heel fijne ervaring om weer eens mee te maken hoe makkelijk je met mensen kunt praten. Maar ook als je alleen wilt zijn, is alle ruimte (letterlijk) voor jou. Het was zo leuk, dat ik er nog een nachtje heb bijgeboekt! Het was doordeweeks, dus dat kon. Het was geWELdig geNIETen. Voel me weer energiek en heb weer zin om te gaan werken, als mijn bedrijfsarts akkoord gaat!" 

Frans schrijft over zijn wandelweek op recept

''Heerlijke wandelvakantie gehad op Kreta. Ik was er aan toe er even uit te zijn!

Voor mij was dit voor het eerst deze ervaring. Alles viel op zijn plaats. Mooi weer, goede organisatie, prima lokale locaties om te overnachten inclusief maaltijden bereid met lokale ingrediënten, leuke lokale 'excursies', uitdagende wandeltochten en last but not least: Thomas was hier meer dan fantastische wandelgids! Het heeft me zeker goed gedaan om weer fysiek en mentaal aan te sterken".

                                                     WAAROM? 5 REDENEN!

We leven in Nederland, net als de meeste westerse landen, in een drukke samenleving vol met prikkels. Denk aan files, lawaai, een overdosis aan digitale informatie en meer verstedelijking. We spenderen meer tijd dan ooit binnen achter beeldschermen. Hierdoor raken we als mens steeds verder verwijderd van de natuur, wat gevolgen heeft voor onze gezondheid.

Gelukkig toont de wetenschap steeds vaker aan dat tijd buiten doorbrengen onwijs belangrijk is voor je fysieke- en mentale welzijn. Of je nu wandelt door een natuurgebied, mountainbiket door het bos of een simpel ommetje maakt in de buurt, zolang je maar regelmatig de natuur in gaat. Dit zijn vijf redenen waarom in de natuur zijn zo goed voor je is:

1. Relax, geen stress

Door buiten in de natuur te zijn kom je tot rust. Je kunt je hoofd even leegmaken en weer opladen met nieuwe energie. De frisse lucht in het bos zit vol met zuurstof, door de bomen is dit een stuk meer dan in een gebied met weinig groen. En de fijnstofvervuiling is juist lager. Hierdoor ervaar je een echte gezondheidsboost. Stresshormonen, zoals cortisol, nemen af en gelukshormonen zoals serotonine komen vrij. Is het je wel eens opgevallen dat bepaalde 'problemen' ineens helemaal niet zo belangrijk blijken te zijn wanneer je in de natuur bent? Je bent meer in het moment en minder in je hoofd, waardoor je beter kunt relativeren. Na een boswandeling voel je je direct lichter en een stuk meer relaxed.

Het is ook niet voor niets dat japanners zo verzot zijn op Shinrin Yoku, oftewel bosbaden. Je neemt als het ware een 'bad' in het bos door bewust en in stilte in het bos aanwezig te zijn. Naast dat dit stress vermindert zorgt het voor een versterkt immuunsysteem. Ervaar het zelf door vaker het bos op te zoeken of ga een keer bosbaden. Tip: zet je mobiel ook even op vliegtuigstand tijdens een wandeling voor optimale ontspanning.

2. Buiten ben je in beweging

Ondanks dat we allemaal wel weten hoe belangrijk het is om te bewegen is dit met al die zittende kantoorbanen nog best een uitdaging. Maar wanneer je de natuur in gaat en gaat wandelen, fietsen of zwemmen, ben je meteen veel in beweging. Dit is heel goed voor je spieren en gewrichten, maar ook voor je mentale gezondheid.

Ons lichaam is niet gemaakt om de hele dag te zitten. Wanneer je gaat bewegen krijg je vaak automatisch een frisse blik op bepaalde dingen die er in je leven spelen. Daarnaast is beweging essentieel voor je stofwisseling. En je stofwisseling, met name je darmen, hebben veel invloed op hoe je je voelt. Voel jij je ook altijd vrolijker of energieker na een wandeling of rondje op de fiets?

3. Boost je creativiteit

Zijn er bepaalde problemen die je wilt oplossen? Of ben je op zoek naar wat 'out of the box' ideeën? In dit onderzoek en nog vele anderen is aangetoond dat tijd doorbrengen in de natuur zorgt voor meer creativiteit. Dit komt doordat je je gedachten laat gaan en je aandacht voor het hier en nu herstelt. In plaats van je focus te leggen op iets wat 'moet', geef je je hersenen wat rust en speeltijd, zo komen er vaak vanzelf nieuwe ideeën.

Maak hier gebruik van als je wat extra creativiteit zoekt door even te gaan wandelen. En neem de volgende keer je collega's met je mee, dan heb je tijdens die vergadering buiten niet alleen nieuwe inzichten te pakken maar ook gelijk je dagelijkse portie beweging!

4. In verbinding met het grotere geheel

Voel jij je ook zo klein als je door een uitgestrekt bos loopt of wanneer je uitkijkt over de oceaan? Je voelt je verbonden met de natuur om je heen, vrij én gelukkig. Dit onderzoek laat zien dat 90 minuten wandelen in een rustige, groene omgeving een gelukkig gevoel geeft. Ook ontwikkel je automatisch meer respect en liefde voor de natuur. Zo is bewezen dat kinderen die van jongs af aan al veel tijd buiten hebben doorgebracht later als volwassenen veel meer rekening houden met de natuur. Ze hebben geleerd hoe waardevol onze aarde is en hoe zij hieraan kunnen bijdragen door er goed voor te zorgen.

5. Verbeter je nachtrust

En daarnaast is het voor onze biologische klok ook heel belangrijk om iedere dag naar buiten te gaan. Je lichaam registreert dan dat het licht is. 's Avonds bij gedempt licht weten je hersenen weer dat het avond is en tijd wordt om te gaan slapen. Hierdoor wordt er melatonine, het slaaphormoon, aangemaakt, wat je helpt om in slaap te vallen. Door naar buiten te gaan kunnen je hersenen beter het verschil tussen dag en avond registreren, waardoor je beter gaat slapen.

Tevens maak je in Nederland in het voorjaar en de zomer buiten vitamine D aan, wat nodig is voor onze gezondheid. Het zorgt voor sterke botten en spieren, maar ook voor een goed immuunsysteem, hormoonbalans en een goede nachtrust. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat er een verband is tussen vitamine D tekort en slaapproblemen.

Je bent er nu weer even aan herinnert hoe ontzettend belangrijk de natuur is voor onze gezondheid. Laten we goed voor onszelf zorgen en iedere dag even naar buiten gaan. En laten we vooral ook, wanneer we genieten van de natuur, haar met liefde en respect behandelen. Dit is niet alleen in het belang van de aarde, maar ook voor onze eigen gezondheid.

We trekken er weer volop op uit en spenderen zoveel mogelijk tijd in de natuur. Naar het strand, het bos of de heide? Jij neemt je favoriete viervoeter het liefst overal mee naartoe. En dat begrijpen wij als geen ander! Daarom hebben wij voor jou en je hond de 5 leukste wandelingen op een rijtje gezet, en dat dichtbij huis,...

Mensen die 10.000 stappen per dag zetten, verkleinen hun kans op kanker, dementie en hartziekten behoorlijk. Maar door bij zeker 3000 van die stappen wat extra vaart te maken, kan er nog meer gezondheidswinst worden geboekt.

Van 19 t/m 25 september 2022 vindt alweer de 8e editie van de Nationale Vitaliteitsweek plaats! Gedurende deze hybride week van vitaliteit, die sinds 2015 jaarlijks in de laatste (volle) week van september plaatsvindt, kan je verbinden met gelijkgestemden, nieuwe informatie, inspiratie en kennis opdoen op het gebied van vitaliteit/gezondheid en...

Wandelogie ...