✉ E-mailcoaching: over werkstress en wat je er aan kan doen. Ik denk graag mee.

Het Corona-virus zet ons leven behoorlijk op z'n kop. Dat kan zorgen voor frustraties en stress. Maar wat kan je er aan doen? Heel veel! 

Daar wil ik graag hier informatie over geven en meedenken met leiders en ondernemers en medewerkers. 

Maar ook als je zelf last hebt van werkstress en naar een oplossing zoekt kan je me een berichtje sturen via het formulier onder aan deze pagina.    

Stress voorkomen en verminderen op de werkvloer

Een kwart van het langdurig verzuim op werk wordt veroorzaakt door stress. Een groot en veelvoorkomend probleem voor werkgevers dus. Hier wil je maar al te graag iets aan doen. Maar hoe voorkom je stress door werk als werkgever of HR-manager? En welke stress-signalen kun je bij werknemers herkennen? Ik geef je een aantal tips om werkstress te voorkomen én verminderen. Zo blijven jouw werknemers mentaal gezond!

Wat is werkstress?

Werkstress is spanning die ontstaat op de werkvloer, door of in een werksituatie. Vaak is deze stress een combinatie van mentale belasting in het werk- en privéleven. Een beetje stress is gezond en houdt werknemers scherp, maar teveel belasting kan leiden tot klachten bij je werknemers.
Veelvoorkomende stressklachten zijn:

  • continu een gespannen gevoel;
  • concentratieproblemen;
  • niet kunnen stoppen met werken;
  • slaapproblemen.

Hoe langer deze klachten aanhouden, hoe langer een lichaam moet herstellen en des te langer werknemers verzuimen. Dat kan zelfs leiden tot burn-outs. En dan ben je nog verder van huis!
Als je bovenstaande klachten herkent bij werknemers, kun je er maar beter op tijd bij zijn. Probeer er regelmatig over te praten en open over te communiceren. Zo krijgen zij het gevoel dat het geen taboe is om over werkstress te praten en voorkom je langdurig verzuim. Maak stress op werk bespreekbaar!

6 tips om werkstress te verminderen bij werknemers

Tip 1. Breng werknemers in beweging
Het is belangrijk dat werknemers dagelijks blijven bewegen. Niet alleen voor hun mentale gezondheid, maar natuurlijk ook voor hun fysieke gezondheid. Stimuleer ze daarom om dagelijks meer te bewegen. Lichte inspanning draagt al bij aan het verlagen van werkstress. Ieder uur vijf minuten bewegen, activeert de hersenen volgens neuropsycholoog Erik Scherder al enorm. Bijvoorbeeld even naar de wc gaan, koffie halen of naar een collega aan de andere kant van het gebouw lopen. Haalbaar, toch?
Ook regelmatig sporten is een belangrijk onderdeel van het voorkomen en verminderen van (werk)stress. Door regelmatig intensief te bewegen ervaart men namelijk bewezen minder stressgevoelens. Dat komt doordat stress de sympathicus prikkelt; een deel in het zenuwstelsel waar je zelf geen controle over hebt. Als deze te lang wordt geprikkeld, ontstaat er meer stress. Door regelmatig te sporten train je de sympathicus, waardoor dit deel van de hersenen minder gevoelig is en je over het algemeen minder stress ervaart. En dan hebben we het nog niet eens over de geluksstofjes die vrijkomen met bewegen. Stimuleer werknemers dus om regelmatig te sporten en zij zullen zich minder gestrest voelen!

Zo stimuleer je meer beweging op de werkvloer

Tip 2. Geef werknemers voldoende aandacht
Het is lastig om achter de oorzaak van werkstress te komen. Toch is dat goed om te weten bij het verminderen ervan, want alleen dan kun je er iets aan doen. Dus als een werknemer aangeeft dat hij of zij stress heeft, is het goed om aan diegene te vragen welke taken het meeste stress opleveren. Op die manier kan je als werkgever of HR-manager direct handelen en zorgen dat de werknemer hulp krijgt. Intern of extern.
Geef werknemers met stress extra aandacht. Vraag hen bijvoorbeeld om een lijst maken van waar ze energie van krijgen en wat juist energie kost. Plan ook regelmatig bijpraatmomenten in, zodat je op de hoogte blijft van zijn/haar stressniveau. Op die manier houd jij het overzicht, kan je het werk het beste verdelen en weet je meteen waar je op moet letten!
Bovendien is open communicatie enorm belangrijk. Als werknemers jou vertrouwen, komen ze sneller naar je toe om te praten. Bijvoorbeeld als ze stress ervaren in hun privéleven. Dat is goed voor jou om te weten, omdat dat ook hun werkleven beïnvloedt. Probeer daarom ook af en toe bijpraatgesprekken in te plannen waarin het niet (alleen) over werk gaat. En als dan het moment komt dat een werknemer vertelt over zijn/haar thuissituatie, kan je proberen de werkdruk te verlichten en te praten over oplossingen waar zij zich prettig bij voelen. Maak stress bespreekbaar en doe het samen!
Weten hoe jij verder kan bijdragen aan het geluk van werknemers?

Zo maak jij werknemers gelukkig!

Tip 3. Laat muziek het werk doen
Wist je dat muziek stressverminderend werkt? Dat komt doordat muziek de bloeddruk en ademhalingssnelheid vermindert. Ook heeft muziek invloed op de activiteiten in de hersenen die een belangrijke rol spelen bij het verwerken van emotionele processen. Wanneer werknemers naar muziek luisteren als ze stress hebben, ervaren ze dit eerder als iets wat er minder erg toe doet.
Laat jouw werknemers dus naar muziek luisteren wanneer ze willen! Voor velen is dit dé manier om werkstress onder controle te krijgen. Ook worden veel mensen er productiever van. Zet bijvoorbeeld gezamenlijk muziek op, schaf goede koptelefoons aan voor werknemers of laat iedereen zijn/haar eigen muziek luisteren. Nog leuker: maak een gezamenlijke Spotify-werkafspeellijst en zet die op!

Tip 4. Zorg voor een goede en realistische planning
Een te krappe en chaotische planning is een echte boosdoener voor het stressniveau van jouw werknemers. Probeer daarom per week goed en realistisch te plannen wat er gedaan moet worden. Liever te ruim dan te krap! Misschien ben jij niet direct betrokken bij het maken van de planning, maar kun je wel hoogover meekijken. Het is natuurlijk altijd goed om kritisch naar de planning van jouw team te kijken. Zo voorkom je dat werknemers van taak naar taak springen en nooit iets écht afkrijgen.
Het geeft iedereen meer motivatie en voldoening om taken af te vinken. Liever alle taken afvinken en eventueel nog iets extra's doen, dan niks afronden. Toch? Daar kunnen online tools bij helpen. Handige tools om taken bij te houden én af te vinken, zijn:

  • Asana
  • Slack
  • TimeCamp
  • Teamleader
  • Gripp

Trainingen kunnen ook helpen wanneer werknemers het lastig vinden om met stress om te gaan. Denk aan trainingen voor stressmanagement, werk-privébalans of tijdmanagement.

Tip 5. Bevorder goed slapende werknemers
Slaap is de basis van fitte en productieve werknemers. En één van de basisbehoeften om je goed te voelen en minder stress te hebben. De hersenen komen tijdens het slapen namelijk tot rust en het lichaam herstelt zich. Als jouw werknemers een nacht goed geslapen hebben, krijgen ze:

  • betere geheugens;
  • meer creativiteit;
  • betere concentratie;
  • beter herstel van de spieren na sportactiviteiten;
  • minder neerslachtige gevoelens;
  • en natuurlijk minder stress!

Heb je een vraag hierover laat het me weten. Stuur me je berichtje en ontvang mijn reactie.